Hillary försöker skrämmas

Idag snackas det intensivt om Hillary Clintons nya tv-annons. I den försöker hon spela på folks rädslor för det oväntade och lyfta fram sin egen erfarenhet inom utrikespolitiken. Hon gör det med hjälp av sovande barn och en ringande telefon:

Annonsen är tydligt inspirerad av presidentkandidaten Walter Mondales tv-annons från 1984:


Roy Spence som låg bakom Walter Mondales annons är rådgivare åt Hillary Clintons kampanj.

Uppmärksamheten för Hillarys annons har gjort att Obama blivit tvungen att svara snabbt. Han har gjort det genom att använda en gammal annons från i höstas:

Obama har också kommenterat Hillarys tv-annons så här:

We’ve seen these ads before, trying to play on people’s fears, trying to scare up votes. But I don’t think they’ll work this time. The question is not about who will be picking up the phone. The question is what kind of judgment will you exercise when you answer the phone.

We’ve had a red-phone moment. It was the decision to invade Iraq. Senator Clinton gave the wrong answer. George Bush gave the wrong answer. John McCain gave the wrong answer.

Fear versus Hope igen alltså.

På måndag kväll kommer flera nya tv-annonser för Obama visas i samband med nyheterna i Texas och Ohio. Dessa annonser har ännu inte släppts.

Uppdatering:
Obama har nu släppt en ny annons som ett direkt svar på Hillarys annons.

[tags]usa, usa-valet, barack obama, hillary clinton, texas, ohio, vermont, tv-annonser, annonser, rhode island[/tags] intressant.se