Hur vi vet vilka kandidater som kommer vinna, trots få och missvisande opinionsundersökningar

Nu när Iowa och New Hampshire är avklarade brukar antal opinionsmätningar minska och det gör det svårare att veta opinionsläget. De främsta kampanjerna kör egna undersökningar så de vet ungefär hur vindarna blåser, men dessa offentliggörs inte. Ett ytterligare problem är att många väljare är svåra att nå, delvis pga att färre har fast telefoni.

Demokraterna röstar i Nevada på lördag i ett sk nomineringsmöte (caucus) och där är det ännu svårare än på andra ställen att veta opinionsläget.

Polling in Nevada is considered virtually useless — the population is too transient, a high percentage of caucus-goers do not have landlines, and same-day registration for the caucus complicates the picture – which makes it difficult to get a picture of where things stand.
(Politico)

Hillary Clinton har dock lett delstaten under lång tid och antas ha en ledning där. Men väljarna svänger snabbt efter debatter, stora nyheter och många bestämmer sig sista dagarna innan valet. Det gör att opinionsmätningarna inte hinner med att fånga upp opinionssvängningarna i sista stund.

När opinionsmätningarna inte levererar så har fler börjat titta på statistik från sociala nätverk och söktrender på Google. Just Google Trender har visat sig komma väldigt nära det slutliga valresultatet, inte bara i USA utan även i andra val som studerats av forskare. Därför har vi startat en specialsida för hur det ser ut i delstater som röstar närmaste tiden. Vilka kandidater söker väljarna mer info om i Nevada och South Carolina? Ta en titt här.